Gündem Yazısı: Yasak – Elvin Vural

13/03/2011

YASAK

Siyasete tarafsız bakan biri değilim, zaten tarafsızlığın bizi bir adım ileriye götürebileceğine de inanmıyorum.

Türkiye gündeminin şu son zamanlarını aklımdan geçirdim, neler oldu neler bitti diye. Avrupa Birliği’yle Müzakere süreci iyice tıkandı. Demokratik Açılım başarısız oldu. Kadın cinayetleri aldı başını gidiyor. Soykırım Anıtı’na ‘ucube’ denildi, yıkımına karar verildi. Gazeteciler, basın mensupları hapiste, gözaltında… Ha evet, ama Türkiye ekonomisi hızla büyüyor, ne güzel değil mi? Her yerde yeni alışveriş merkezleri, siteler, yepyeni tüketim alanları yaratıldıkça yaratılıyor. İyi, güzel. Peki ya işsizlik oranları? Dar geçimli ailelerin oranındaki artış? Orta sınıfın iyice yok olma sınırına dayanması? Daha birine alışmadan yenisi yapılan zamlar? Bölgesel güç olma çabasındaki Türkiye’nin çıkışları, inişleri ve ağabeyliklerini de unutmamak lazım. Hükümet ve muhalefet arasındaki ağız dalaşı ise tuz biber…

Biraz özele ineyim düşünürken, doğrudan özgürlüğümüze ve haklarımıza dair neler oldu diye bir bakayım: Referandum kararıyla Anayasa değiştirildi. 24 yaş altındaki kişilerin alkol tüketimi yasaklandı. YÖK toplantısını protesto etmek isteyen yüzlerce öğrenci, seyahat hakları çiğnenerek İstanbul’un girişlerinde tartaklandı. Kampüsleri ziyaret etme lütufunda bulunan Sayın Başbakan yüzünden, çeşitli üniversitelerden binlerce öğrenci, kendilerinin sandıkları ve güven duydukları kampüslerinde yabancı, düşman ve potansiyel tehdit muamelesi gördü ve hatta şiddete maruz kaldı. Türk Telekom Arena’da binlerce insanın en doğal haklarından biri olan protesto etme hakkı çiğnenmeye çalışıldı. Tecavüz olaylarının suçu ‘tahrik edici’ şekilde giyinen kadınlara yüklenmeye kalkışıldı. Youtube yasağının geçmişi epeyce uzundu, hadi evet bu yasak kalktı. Hemen ardından, kimseye zararımız dokunmadan, sanatçıların telif haklarına zarar vermeden müzik dinlediğimiz Fizy ve Grooveshark sitelerine erişim mahkeme kararınca engellendi. Şimdi de son olay, blog yasağı. Ne yaptılar yani; ‘Önce Youtube’la beraber gözlerimizi aldılar. Sonra, müzik dinlediğimiz sitelerle beraber kulaklarımızı. Sonunda blog’larımızla da beraber ağzımızı.’

Tarafsız olmadığımı, olaylara tarafsız bakamadığımı ve bakmak da istemediğimi yazının en başında belirtmiştim. Muhakkak ki hiçbir şey tamamen beyaz ya da tamamen siyah olmuyor, ancak ortada bu kadar yoğun bir siyah varken, aralardaki beyaz çizgileri görüp dile getirmek bana hiç anlamlı gelmiyor.

Yasaklarımıza geri dönelim. Blog yasağının, aslında özel bir şirketin haklarını korumak amacıyla konulduğunu ve suçlanması gerekenin de maç zamanlarında kaçak yayın yapan blog kullanıcılarının kendileri olduğunu kimse bana anlatmaya kalkışmasın. Bu eylemi desteklediğimden değil, çözüm yolunun böyle olması gerektiğine kesin surette inanmadığımdan kimse bu yasağı meşrulaştırmaya çalışmasın. Çok mu zor maç yayını yapanları tespit etmek? Çok mu zor en azından bari maç saatlerinde blog’lara erişimi kapatmak? Tek çözüm yolu bu mudur; bir kesimin suçu yüzünden herkesi cezalandırmak mıdır?

Endişe kumkuması değilim, siyasal bir rejim değişikliğinden de açıkçası kendi adıma korkmuyorum; ancak bu gidiş, gidiş değil. Sivil toplumun bu denli sessiz ve uysal olduğu bir ülkede, yasaklarla ilerleyen bu yönetimin hayırlara vesile olacağını da doğrusu hiç sanmıyorum.

Önümüz seçim. Yakında başlar seçim kampanyaları, vaatler, umutlar…

Adım adım her şeyin yasaklandığı bu memlekette, iktidar partisi bu sefer hangi yüzle kalkıp özgürlük vaatlerinde bulunacak, sadece merak ediyorum.

Daha da önemlisi; hakları gitgide sınırlanan ve elinden alınan bu toplum, daha ne kadar susacak ve bu iş nereye varacak, en çok bunu merak ediyorum…

Elvin Vural

elvin.vural@boun.edu.tr

Leave a Reply

